8 najważniejszych rzeczy, które powinieneś lub powinnaś zrobić przed ślubem
Ślub i wesele, to dla większości osób wielkie i niezapomniane wydarzenie. Niektórzy, zwłaszcza kobiety, roztaczają swoją wizję tego niezwykłego dnia, czasem jeszcze na wiele lat przed tym, kiedy to nastąpi. Nic jednak dziwnego skoro jest to wydarzenie, które pamiętamy na całe życie i które jest czymś niezwykłym i niepowtarzalnym dla każdego człowieka. Cała masa przygotowań do tego jednego, jedynego dnia sprawia, że warto znacznie wcześniej rozpocząć realne planowanie całej uroczystości i po kolei realizowanie poszczególnych etapów przygotowań.
Uroczystość ślubna i wesele to wydarzenia, które dzieją się najczęściej jednego dnia. Jednak przygotowania do nich trwać mogą nawet wiele miesięcy. Musimy zaplanować często tak wiele rzeczy, że może od tego rozboleć głowa, najlepiej więc uzbroić się w notatnik i po kolei spisać wszystkie najważniejsze i niezbędne rzeczy, które musimy zrobić, zanim powiemy sakramentalne TAK i zanim wejście na nową drogę życia z partnerem lub partnerką, będziemy świętować huczną zabawą weselną.
Jak już zasiądziemy do przygotowywania listy najważniejszych rzeczy, może się okazać, że jest ich tak dużo, że nie wiemy od czego zacząć i czy aby na pewno o wszystkim pomyśleliśmy. Wszystko przecież musi być dopięte na ostatni guzik. Aby ułatwić Ci nieco zadanie, poniżej znajdziesz listę 8 najważniejszych rzeczy, które powinieneś zrobić i przygotować przed swoim ślubem.
1. Znajdź salę weselną.
Sala weselna to jeden z tych punktów w Twoim planie, które powinieneś lub powinnaś mówiąc kolokwialnie „ogarnąć” dość wcześnie, ponieważ jest wiele innych par i chętnych osób, więc i terminy które Ci odpowiadają, mogą być szybko zarezerwowane przez innych. Warto więc zadzwonić, umówić się i jak najszybciej dopytać o terminy. Jeśli nie znacie jeszcze sali z widzenia, koniecznie trzeba pojechać, obejrzeć miejsce, w którym planujecie zabawę weselną, dopytać właściciela sali o wszystkie szczegóły, koszty, terminy. Jeśli jest możliwość wynajęcia sali wraz z przygotowaniem potraw dla gości przez tego samego organizatora, ustalcie wspólnie menu oraz co, kiedy po kolei będzie podane, oraz w jakiej formie. Dopytajcie o wystój sali oraz zespół muzyczny lub DJ’a, gdyż czasem właściciel sali weselnej współpracuje z takimi firmami i może polecić Wam sprawdzony zespół.
2. Kościół lub Urząd Stanu Cywilnego.
Od wielu lat istnieje coś takiego jak ślub konkordatowy, dlatego wszystkie pary, które planują ślub kościelny, nie muszą dodatkowo brać ślubu w Urzędzie stanu Cywilnego. Ślub kościelny jest więc pełnoprawną z punktu widzenia prawa uroczystością zawarcia małżeństwa i po ceremonii, akt małżeństwa, czyli państwowy dokument potwierdzający zawarcie przez parę związku małżeńskiego, zostanie przygotowany przez USC. Należy jednak pamiętać o tym, aby wszelkie formalności przed ślubem załatwić w kościele, w którym planujemy wziąć ślub. Należy więc udać się do kancelarii kościelnej i tam zostaniemy już dalej pokierowani i poinformowani, jakie konkretnie dokumenty i jakie informacje będą potrzebne księdzu, aby można było przeprowadzić ceremonię ślubną. Pamiętajcie koniecznie o tym, aby ustalić wcześniej kto będzie świadkiem i świadkową na waszym ślubie, bo takie informacje będziecie musieli przekazać księdzu. Warto sprawę ceremonii ślubnej załatwić jak najszybciej, bo tu także może być później problem z wolnymi terminami.
3. Wybierz gości, których chcesz zaprosić oraz świadków.
Wybór gości i świadków wydaje się być najprostszą rzeczą na liście przygotowań do ślubu i wesela. Jednak i ta kwestia potrafi czasem mocno namieszać i zawrócić w głowie. Jeśli planujemy większą zabawę weselną, to musimy przygotować listę wszystkich osób, które zależy nam aby przyszły na uroczystość ślubną i zabawę weselną. Najczęściej jest to najbliższa rodzina, potem ta dalsza, ciocie, wujkowie, na końcu wszystkie pozostałe osoby, przyjaciele, znajomi, koledzy i koleżanki, z którymi mamy dobre relacje. Uważajmy, aby nie pominąć nikogo z ważnych dla nas osób.
Na świadków wybieramy najczęściej osoby, z którymi mamy najlepsze relacje i do których mamy zaufanie. Gdy już mamy opracowaną listę gości, trzeba przygotować indywidualne zaproszenia dla każdego gościa – poszukajmy więc firmy, która wykonuje zaproszenia ślubne, obejrzyjmy wzory zaproszeń. Mając już gotowe zaproszenia, kolejnym krokiem jest odwiedzenie przyszłych gości i wręczenie im zaproszeń na ślub/wesele. Zarezerwujmy sobie na to sporo czasu, bo w zależności od ilości gości, może nam to zająć od 1, do nawet kilku dni. Oczywiście do tych osób, do których nie możemy dojechać osobiście z różnych względów np. ze względu na odległość, możemy wysłać zaproszenie pocztą.
4. Wybierz fotografa ślubnego i kamerzystę.
Fotograf ślubny, bądź też dodatkowo kamerzysta, to także bardzo ważny punkt na liście ślubnej. Uwiecznienie tych pięknych oraz wzruszających chwil z uroczystości ślubnej oraz zabawy weselnej, to świetna i bezcenna pamiątka na całe życie, do której można przecież powracać później w dowolnej chwili i wspominać ten wyjątkowy dzień, w którym uroczyście wstąpiliśmy na nową drogę życia ze swoją drugą połówką. Fotografia ślubna Gdynia, Trójmiasto, czy dowolny inny rejon Polski, to będzie zawsze niezwykła pamiątka dla Was i także dla ważnych najbliższych, dlatego warto jak najszybciej skontaktować się z fotografem i ustalić wspólnie wszystkie szczegóły związane z realizacją takiej usługi oraz zarezerwować termin na którym Wam zależy. Sesja ślubna i reportaż ślubny to coś co na pewno sprawi Wam wiele frajdy na długie lata. Do sesji ślubnej plenerowej koniecznie wybierzcie wspólnie miejsce, które miło kojarzy się Wam z czymś dla Was szczególnym. Najważniejsza jest naturalność, uśmiech i pozytywne podejście do sesji zdjęciowej, dlatego ważna jest w ttym przypadku współpraca z fotografem w miłej, luźnej atmosferze i po prostu bycie sobą, a doświadczony fotograf uchwyci i utrwali na zdjęciach ten niepowtarzalny klimat i emocje, które towarzyszą Wam podczas całej sesji.
5. Znajdź zespół muzyczny lub DJ’a.
Czy zabawa weselna może odbyć się bez dobrej muzyki i osoby, która poprowadzić zabawę i rozkręci całą zabawę? Oczywiście, że nie. Dlatego jak najszybciej także warto wybrać zespół muzyczny bądź dj’a, którzy zajmą się oprawą muzyczną i poprowadzeniem zabawy weselnej. Bardzo często jest tak, że planując wybór zespołu lub dj’a, korzystamy z polecenia rodziny lub znajomych, którzy sami już organizowali zabawę weselną lub w niej uczestniczyli jako goście i mają dobre i pozytywne doświadczenia z danym zespołem/dj’em oraz mogą nam polecić daną firmę. Warto zapoznać się z opiniami, poszukać też takich w internecie, jeśli jest możliwość, posłuchać fragmentów nagrań. Czasem jest też tak, że firma wynajmująca nam salę weselną, ma już podpisane umowy z dj’em lub zespołem, dlatego też warto podczas załatwiania sprawy z salą weselną, dopytać także o szczegóły związane z oprawa muzyczną i poprowadzeniem zabawy weselnej.
6. Wybierz garnitur / Suknię ślubną.
Garnitur i suknia ślubna oraz odpowiednie obuwie, to kwestia oczywista. Na pewno panna młoda ma tutaj znacznie trudniejsze zadanie, ponieważ wybór sukni, przymierzanie, a potem często czas oczekiwania na odbiór gotowej sukni, może być dość długi. Popytajmy znajomych, poszukajmy informacji o sprawdzonych miejscach, w których inni kupowali swoje suknie i garnitury i polecają dany sklep. Wybór i zakup garnituru także może wiązać się z wielorazowym przymierzaniem, dopasowywaniem i czasem oczekiwaniem na dopasowanie elementów garnituru do sylwetki przez krawca. Nie załatwiajmy więc tych spraw na ostatnią chwilę.
7. Obrączki.
Planując zakup obrączek, wybierzcie się razem do sklepu lub jubilera. Obejrzyjcie wzory, razem zadecydujcie o wyborze tych, które najbardziej przypadną Wam do gustu. Może okazać się także, że będzie konieczne pomniejszenie lub powiększenie obrączki z wybranego wzoru. Zapewne też będziecie chcieli wygrawerowany napis na obrączkach, aby stały się dla Was indywidualne i niepowtarzalne. Musimy się w takim przypadku także liczyć z dodatkowym czasem na ewentualne przeróbki i dodatki. Nie zapomnijcie, że najczęściej opiekę nad obrączkami sprawuje świadek i to właśnie on podaje je na ślubie parze młodej. Warto więc aby była to dla nas osoba godna zaufania i odpowiedzialna, aby wszystko na ceremonii ślubnej odbyło się bez niemiłych niespodzianek.
8. Dekoracje sali i tort weselny.
Jeśli wybraliście salę, której koszt obejmował jedynie wynajem samego pomieszczenia, kwestię dekoracji sali i sprawę tortu musicie załatwić sami na własną rękę. Mimo to nie powinno być z tym problemu w obecnych czasach, ponieważ jest masa sklepów zarówno stacjonarnych jak i internetowych, w których można zaopatrzyć się w całe komplety dekoracji weselnych i wszystko to, co niezbędne do pełnego udekorowania sali. W takim wariancie dobrze jest także wybrać sprawdzoną firmę, która przygotuje dla nas tort i dostarczy go na interesujący nas termin i miejsce.
Warto w takiej sytuacji podpytać znajomych, rodzinę, którzy załatwiali już takie sprawy i mogą polecić sprawdzoną cukiernię. Znacznie prostszym wariantem jest jednak taki, w którym to właściciel sali weselnej „ogarnia” też kwestię dekoracji sali a także tort weselny wraz z posiłkami dla gości. Często jest to wszystko w pakiecie, ale koniecznie o te wszystkie szczegóły trzeba dopytać właściciela sali, u którego będziemy chcieli złożyć rezerwację.
Jak widać planowanie ślubu i wesela to nie łatwa droga i wymagająca załatwiania wielu spraw i poświęcenia wielu godzin i często dni na załatwianie poszczególnych spraw związanych z ceremonią ślubną i zabawą weselną.
Powyższe punkty to tylko jedne z tych najważniejszych, choć na pewno nie wszystkie, bo na pewno pozostaje jeszcze kilka innych kwestii takich jak chociażby samochód do ślubu, kwiaty, fryzjer i makijaż dla panny młodej, ewentualny transport dla gości i inne.
Gdy jednak przebrniemy przez te wszystkie etapy i załatwimy wszystkie sprawy, będziemy mieli ogromną satysfakcję i już bez przeszkód będziemy mogli zrealizować to, do czego tak długo i żmudnie przygotowywaliśmy się przez długi czas – cudowna i niezapomniana ceremonia ślubna i huczna i radosna zabawa weselna, a całość pięknie utrwalona na kolejne długie lata na fotografiach.